Na 26 uur reizen weer terug in Prompiram

5 januari 2009 - Phitsanulok, Thailand

Ons verblijf in Si Pan Don, fourthousand islands beviel ons zo goed dat we in totaal tien dagen zijn gebleven. We hadden met gemak de tien dagen kunnen vullen met in ons hangmatje hangen, beerlao drinken en pad thai eten, maar dat zou toch een beetje zonde zijn. Na kerst hadden we pas tweehonderd meter rondom ons bungalootje gezien en het werd tijd dat we de omgeving eens gingen verkennen. We hebben daarom met zn zevenen een bootje gehuurd en zijn voor drie dagen de mekong opgevaren. We hadden van te voren gezegd dat we niet naar de toeristenplekjes wilden en kregen twee locals mee om de boot door de ondiepe plekjes te loodsen en om snachts slaapplekjes te regelen. Op de dag dat we weggingen van Don Det was er een groot bootracefestival op het vaste land  met muziek en entertainment en allerlei kraampjes met lokale gerechten. We hebben daar de hele ochtend doorgebracht. We kwamen er al snel achter dat de bootraces bijzaak waren en het eigenlijk draait om het eten en vooral het drinken. Het hele dorp leek dronken en dat om 11 uur sochtends! Na het festival hebben we boodschappen gedaan in het dorp en zijn we de rivier op gegaan. We stopten regelmatig bij eilandjes waar we gingen zwemmen, vissen (zonder iets te vangen) en waar we genoten van de meegebrachte lao lao. Volgens mij vonden de bootlui het maar een beetje vreemd, die buitenlanders die de hele dag op een strandje liggen en niets doen, maar een slokje lao lao zo nu en dan sloegen ze niet af! Aan het eind van de dag werden we afgezet bij een klein dorpje waar we werden verwelkomd door de burgemeester. De mensen daar waren duidelijk niet gewend om buitenlanders te zien, alle kinderen van het dorp liepen overal achter ons aan en vonden het allemaal erg interessant. Die avond hebben we voor het avond eten drie kippen gekocht, die vervolgens voor ons werden geslacht en ik moet zeggen, ze smaakten heerlijk. De nacht brachten we door op de vloer in de woonkamer van de burgemeester, heel knus, met zn zevenen op een rij.

Na de volgende dag uitgezwaaid te zijn door alle dorpskindjes gingen we verder de mekong op om te zwemmen, vissen en de eilandjes te bekijken. Alles bij elkaar een heerlijke drie dagen. We hebben niet veel geslapen op de harde vloer, maar het was geweldig hoe gastvrij we werden ontvangen en Si pan don is werkelijk prachtig. Beetje ongemakkelijk ook af en toe. De tweede nacht sliepen we op een soort veranda buiten de hut. Maar hoe kleed je je daar om als je wilt gaan douchen en het hele dorp je aanstaart! We konden er in ieder geval smakelijk om lachen. Af en toe benijd ik de jongens wel hoor. Die hebben geen probleem met snachts in het pikke donker naar de wc moeten en kunnen gewoon in zwembroek een mekong douche nemen terwijl de meisjes met een sarong om moeten baden. Maar goed dat hoort er natuurlijk ook allemaal bij.

Op 30 december kwamen we weer terug op Don Det en hebben de rest van de dag slapend doorgebracht om energie op te doen voor oudejaarsavond. We hebben een gezellige maar relatief rustige oudejaarsavond gehad, met een vuur op het strand, bijna geen vuurwerk en een feestje dat ophield om drie uur snacht (voor hier echt heel erg laat).

Op 2 januari hebben we vanuit Don Det de internationale bus gepakt naar Thailand. Bij de grens wordt je er dan uit gezet, loop je langs de grenspost en laat je je paspoort stempelen en stap je weer in de bus. Het blijft gek om een grens lopend over te steken.

We wilden vanuit Don Det zo snel mogelijk doorreizen naar Prompiram en Pat's moeder opzoeken. Helaas voor ons ging het niet zo snel als gehoopt. Het duurde zeven uur om in de eerste grote stad in thailand te komen, en daar waren alle bussen richting phitsanulok vol tot 7 januari! Iedereen was op reis naar familie voor de feestdagen, dat hadden we natuurlijk kunnen bedenken, maar goed. We konden alleen nog een bus pakken naar Bangkok, wat tien uur de verkeerde kant op is. Vanuit daar moesten we nog vijf uur naar Phitsanulok en dan nog een half uur met de lokale bus naar Prompiram...erg vermoeiend. Om twee uur smiddags kwamen we daar aan, en wat bleek, Phasuk was naar Bangkok! We konden wel pat's zusjes verrassen en Phasuk kwam een dag later thuis. Leuk om iedereen weer te zien en savonds aten we hutspot met karbonades!

Prompiram is in korte tijd een stuk moderner geworden. De wegen zijn verbeterd, het dorp is een stuk groter geworden, er is een internetcafe en op iedere hoek van de straat een atm. grappig om te zien hoe snel zo iets gaat!

We hebben aangekondigd dat Yon op bezoek komt in Maart en we krijgen al veel eerder bezoek. Een aantal van de mensen van Don Det komt ons vandaag of morgen hier opzoeken! Wordt vast lache.

Ik hoop dat iedereen in Nederland goede feestdagen achter de rug heeft, en veel plezier met schaatsen!

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Guus:
    5 januari 2009
    Heye=hey jullie twee,

Gelukkig nieuwjaar! Het klinkt alsof je in ieder geval goed bent begonnen :) Tof ook dat jullie bij Pat's familie konden zijn!
    Hier alles verder prima, iets te hard gefeest vorige week en nu begint het schoolleven weer met hier en daar wat examenstress, maar daar doe je weinig aan. Geniet nog van de reis en tot volgende keer!
  2. Els:
    Hey Pat en Mon,
    Blijkbaar een helse trip achter de rug! Voor mij ging het net iets vlotter richting Vietnam.
    Het was super de dagen op Don Det met jullie door te brengen. Vis vangen met bananen? Ik weet het niet hoor Patrick? Het was het proberen waard...volgende keer meer geluk. Groeten aan die 2 kiwi's die op bezoek komen.
    Geniet nog van jullie trip en van elkaar.
    Kus
    Els
    http://elsverbeeck.waarbenjij.nu is mijn blog met een verwijzing naar een andere blog waar foto's op staan. Die van Don Det komen er zeker nog op...
  3. Marion:
    6 januari 2009
    Da's grappig, een medereiziger die ook berichtjes schrijft op jullie site. Ik had al van Mo en Pat begrepen dat jullie het erg gezellig hebben gehad, Els. Ik ga ook even op jouw blog en fotos'kijken.
    Patrick, ik herkende je bijna niet op de foto, met je lange haar:) Al lang genoeg voor dreads? Jammer dat jullie reis een beetje tegenviel, maar ja jullie hebben nu ff lekker rust?? En worden vast verwens door Phasuk met lekker (hollands?) eten.
    Groetjes
    Yon
  4. Laila:
    Hei Moniek en Patrick!
    Gelukkig nieuwjaar:)!
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen nu te lezen en de foto's te zien! Veel is zo herkenbaar! Alle vehalen uit Laos herken ik (behalve het brommeravontuur...) en van de foto's van Champasak en Don Det krijg ik al helemaal heimwee!!! Echt leuk dat jullie dat nu allemaal gedaan en gezien hebben! En fijn dat jullie nu bij Patricks moeder zijn! Hier vriest het dat het kraakt (heel koud dus:P) en moeten we weer aan de studie en werk enzo... Wel heerlijke kerstvakantie gehad!
    Nog heel ontzettend veel plezier verder!!!!
    Liefs, Laila
  5. marianne:
    hallo Moniek en patrick,

allereerst een heel gelukkig , gezond en avontuurlijk 2009.
    we hebben weer genoten van jullie reis verslag.
    Hier maken wij ons op voor de traditionele alternatieve elfsteden tocht op de Weissensee eind januari
    Maar !!!! wie weet als het blijft vriezen kan Kees de echte in Friesland rijden.

veel plezier en groeten van Kees en Marianne
  6. Bussaya en Paul:
    Hoi Hoi,
    Van Beer Lao naar Beer Singha, even wennen, maar ook in Thailand eten de vissen geen banaan,weer genoten van verhaal en fotos en bij min 15 gr. hebben wij erg heimwee naar Thailand.

Liefs Pa en Bussaya
  7. alex:
    7 januari 2009
    He jonges, gelukkig nieuw jaar! Hier in Soest / Utrecht was het gezellig en ergens vonden we het wel erg jammer dat jullie er weer niet bijwaren! Als jullie terug zijn gaan we een dikke inhaalrace houden!
    Hartelijke groeten!!